3 پیشرفت نوین در دندانپزشکی

1- چاپ سه بعدی دندان:

به کمک تکنولوژی چاپگر های سه بعدی، دانشمندان شرکت Osteo3D، توانستند با مواد آکریلیک برای یک بیمار 41 ساله که فک بالا و کام خود را در یک عمل جراحی از دست داده بود، کام جدید و دندان طراحی کنند؛ به گونه ای که مشکلات تکلم، بلع، خوراک و لبخند بیمار را به خوبی مرتفع گردید.

2- ترمیم پوسیدگی با لیزر:

 چنانکه دکتر مونی و دکتر پینکاس مدیران پروژه تحقیقاتی کاربرد لیزر در دندانپزشکی، دانشکده مهندسی و علوم کاربردی هاروارد، در ژورنال Science Traslational Medicine مدعی شده اند؛ می توان به کمک تابش لیزر کم توان در محل پوسیدگی های دندان، مواد شیمیایی واکنش پذیر با اکسیژن (ROS) را تحریک کرد تا با پروتئین های عامل رشد بتا-1 واکنش دهند و نهایتا رشد سلول های دندانی در محل پوسیدگی را فعال کنند تا پوسیدگی ترمیم شود. اگرچه این پیشرفت ها تاکنون روی جوندگان انجام شده است؛ اما امید می رود تا با پیگیری های آینده، نتایج موفقیت آمیز آن برای انسان ها به صورت کلینیکی نیز نمایان شود.

3- درمان با سلول های بنیادی:

یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه میشیگان با استفاده از سلول های بنیادی توانستند 80% استخوان فک یک بیمار را که 75% فک و 7% دندان های خود را از دست داده بود، بازسازی کنند. دکتر آتالا، مدیر این پروژه، بیان داشته است که به کمک این بازسازی فک، امکان تعبیه پروتز های دندانی در فک ترمیم شده نیز وجود داشته و ست کامل دندان بیمار در مدت کوتاه تری نسبت به روش های کاشت استخوان بازسازی شده است.

 

منبع:

 http://carrington.edu/blog/dental/3-breakthroughs-dental-technology




برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: